EUs dekkmerking gir viktig sikkerhets- og miljøinformasjon om hvert dekk. Den hjelper deg å sammenligne dekk med hensyn til våtgrep, drivstofforbruk og støy. EUs dekkmerking gjelder ikke for piggdekk. EU dekkmerkingen finner du på selve dekket – det er lovpålagt å ha EU-dekkmerking. Dekketiketten har til hensikt å gi sluttbruker bedre informasjon om dekket, slik at valget skal bli enklere ved kjøp av nye dekk.
Hvordan tyde EU dekkmerking
Grafikken på dekkmerket vil for de fleste virke kjent siden den allerede brukes for husholdningsapparater. Når du velger nye dekk, er det best å velge dekk som møter dine behov best mulig. EU dekkmerking vil gjøre det enklere å sammenligne ulike dekktyper. Eu dekkmerking omfattes av tre egenskaper: Drivstofføkonomi, våtgrep og ekstern dekklyd.
Drivstofforbruk – Rullemotstand
Drivstoffbesparelse er viktig både for å redusere CO2 utslipp og kostnader (det som måles og har betydning for CO2 er rullemotstand). Man måler fra lavt drivstofforbruk, kategori A (grønn) og oppover til kategori G (rød). Kategori D brukes ikke. Forskjellen mellom hver kategori tilsvarer en besparelse i drivstoff-forbruket på mellom 0,10 og 0,15 liter på 100 kilometer, for en bil med et forbruk på 6,6 liter pr. 100 kilometer.
Våtgrep – Brems
Våtgrep er en kritisk sikkerhetsegenskap som relateres til dekkets evne til å stoppe raskt på vått underlag, og som kan beskrives i bremselengde. Forskjellen i kategoriene tilsvarer en distanse på mellom en og to billengder (3 til 6 meter) ved nødbremsing fra en hastighet på 80 km/t. Forskjellen i bremselengde mellom kategori A og F er mer enn 18 meter.
Støy
Nedre del av EU dekkmerking viser det eksterne støynivået kjøretøyet gir fra seg (ikke det indre støynivået som sjåføren hører) uttrykt i desibel. Jo mere sort på skalaen, jo høyere støy.